Zrównoważona karta wyników a zarządzanie projektami
Zrównoważona karta wyników, znana również jako Strategiczną Kartą Wyników (ang. Balanced
Scorecard; BSC), jest zintegrowanym zestawem celów i wskaźników, które
zapewniają kierownikom wyższego szczebla szybki i kompleksowy wgląd w
działalność przedsiębiorstw [1]. Służy do oceny strategii (określenie działań
naprawczych, realności działań itd.) organizacji w działaniach krótko- oraz
długookresowym dla pracowników/działów organizacji, oraz kontrahentów i
dostawców [2].
Zrównoważona karta wyników została zaproponowana w 1992 roku przez
R. Kaplana oraz D. Nortona [3] Autorzy zaproponowali strategiczną kartę wyników
w celu lepszego dostosowania analizy mierników.
Zwrócili uwagę, że w czasach zmiennych warunków gospodarczych,
tradycyjne mierniki mogły pokazywać nieprawdziwe dane, co utrudnia realizacje
działań strategicznych w organizacji [4].
W zrównoważonej karcie wyników wizja, misja i strategia
organizacji są przekształcane w spójny zestaw wskaźników efektywności. Dzięki
karcie wyników organizacja może monitorować obecne wyniki (zwane w karcie
perspektywami), takie jak wyniki finansowe, satysfakcja klienta i efektywność
procesów biznesowych, a także wysiłek skierowany na doskonalenie procesów,
motywowanie i rozwijanie pracowników oraz innowacje [5]. Strategiczna karta
wyników pozwala również na określenie celów biznesowych, które znajdują się
poza obszarem celów stricte finansowych [6].
Wyróżniono następujące perspektywy [7]
- Perspektywa
finansowa –skupia się na osiągnięciu
określonych wyników finansowych i kontrolowaniu kosztów, jednocześnie
alokując środki na rozwój.
- Perspektywa
klienta – jak klienci postrzegają działania organizacji i
jakie dobra/usługi są dla nich najważniejsze. Obejmuje np. strategie
konkurowania o klientów.
- Perspektywa
procesów wewnętrznych – identyfikacja i usprawnienie
kluczowych działań i procesów, które wpływają na cele finansowe i
satysfakcję klientów. Obejmuje innowacje (technologiczną, know-how itp.)
- Perspektywa rozwoju – określenie możliwości dalszego rozwoju i tworzenia wartości. To obszar, który zasila cele strategiczne poprzez dostarczanie niezbędnych zasobów, zwłaszcza w zakresie zasobów ludzkich.
Wady BSC
Strategiczna
karta wyników, mimo pozytywnego odzewu, ma wady, takie jak czasochłonność.
Tworzenie wizji i strategii oraz liczne spotkania wymagają dużego nakładu
czasu, co nie zawsze jest akceptowane przez pracowników, którzy mają już dużo
obowiązków [8].
Wadą jest też
konieczność ścisłej integracji karty z istniejącymi systemami zarządzania i
procesami organizacyjnymi, szczególnie związanych z planowaniem, budżetowaniem,
motywacją oraz zarządzaniem projektami, procesami i wiedzą [10]. Poza tym,
bariery związane z wdrażaniem strategicznej karty wyników, takie jak trudność w
wykazaniu wymiernych korzyści, wątpliwości co do zwrotu inwestycji oraz
konieczność przygotowania pracowników do implementacji [11]
Zalety BSC
Zaletą
Zrównoważonej Karty Wyników jest ułatwione raportowanie dzięki uwzględnieniu
perspektyw całej organizacji w jednym raporcie, co redukuje czas i koszty
związane z raportowaniem przez poszczególne działy [11].
Kolejną
zaletą Zrównoważonej Karty Wyników jest łatwe zapewnienie feedbacku. Dzięki
niej kierownictwo może monitorować postępy, korygować założenia i określać
możliwe korzyści, na przykład reagując na ewentualne odchylenia finansowe [12]
Zrównoważona
Karta Wyników pomaga w precyzyjnym określeniu zarówno własnej strategii, jak i
strategii konkurencyjnej, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania
organizacją. Ułatwia również określenie priorytetów i osiągnięcie konsensusu w
zespole w zakresie kluczowych celów strategicznych, co pozwala uniknąć
rozbieżności działań. Dodatkowo, ogranicza liczbę zbędnych celów strategicznych
i mierników [13]
BSC w zarządzaniu projektami
Projekty
związane z opracowaniem i wdrożeniem Zrównoważonej Karty Wyników często są
samodzielnymi projektami, które angażują różne działy i wymagają
specjalistycznej wiedzy oraz zarządzania interesariuszami. Ponadto, projekty
służące realizacji celów strategicznych organizacji często są integrowane z
BSC, wykorzystując je jako część strategii organizacyjnej. W tym kontekście
zarządzanie projektami musi uwzględniać cele i miary BSC, co może wpłynąć na
różne obszary działalności organizacji [14].
Dzięki
podejściu opartemu na Zrównoważonej Karcie Wyników w zarządzaniu projektami,
zespoły mogą analizować projekty, oceniając kluczowe działania biznesowe z
czterech obszarów w jednym raporcie. Każdy projekt ma swoją wizję, misję i cele
wyjaśnione, uwzględniające wszystkie cztery obszary: klienta, wewnętrzne,
finansowe oraz nauka i rozwój. Istotne wskaźniki wydajności są identyfikowane
do monitorowania postępu projektu i potencjalnych przeszkód, które są
eliminowane [15].
Autor: Dominik Nocoń
Przypisy
[1] Gaja D., Zrównoważona karta
wyników jako sposób pomiaru efektywności zespołów w organizacji, Studia
Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2015, nr
230, s. 129-130.
[2] Kędzierska-Buja I., Jaworski
J., Koncepcja wykorzystania strategicznej karty wyników w kontroli zarządczej
uczelni publicznej, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2016, nr 2/2016
(80) cz. 2, s. 351.
[3] Tawse A., Tabesh P., Thirty years with the
balanced scorecard: What we have learned, Business Horizons, 2023, nr 60 s.
123-124.
[4] Gaja D., Zrównoważona karta
wyników … poz. cyt., s. 130.
[5] Nieplowicz M., Zrównoważona
karta wyników dla departamentu audytu wewnętrznego, Zeszyty Naukowe
Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i
Zarządzania. 2009, nr 16, s. 170.
[6] Kaplan R. S., Norton D. P.,
Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo
PWN, Warszawa 2006, s. 27.
[7] Jaworzyńska M., Zastosowanie
Strategicznej Karty Wyników w szpitalu – studium przypadku, Annales
Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sekcja H – Oeconomia, 2015, tom. 49, nr
4, s. 179.
[8] Maszczyk M., Kubka J.,
Wewnętrzne trudności strategicznej karty wyników a wielkość przedsiębiorstw,
2006, artykuł opublikowany na stronie internetowej
https://server213334.nazwa.pl/Strony_WWW/waszczyk/wp-content/uploads/2020/09/Waszczyk_Kubka_BSC_1_4_PL.pdf
,), s. 3. [dostęp: 24.03.2024].
[9] Kral Z., Strategiczna karta
wyników, w: Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce, red. Hopej M.,
Kral Z., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011, s. 138.
[10] Tamże, s. 138.
[11] Kowal B., Zrównoważona
karta wyników jako narzędzie realizacji strategii w przedsiębiorstwie węgla
kamiennego, 2009, https://winntbg.bg.agh.edu.pl/rozprawy2/10092/full10092.pdf,
[dostęp: 24.03.2024]), 57 i 73.
[12] Tamże, 57 i 73.
[13] Kral Z., Strategiczna karta
wyników … poz. cyt., s. 137.
[14] Balanced Scorecard in Project Management –
Uses, Pros & Cons, www.project-management.info., [dostęp: 24.03.2024].
[15] What Is a Balanced Scorecard?,
www.wrike.com, [dostęp: 24.03.2024].
Rysunki
Rys. 1, https://appmaster.io/pl/blog/wskazowki-dotyczace-zarzadzania-projektami-tworzenie-stron-internetowych [dostęp: 24.03.2024]
Rys. 2. Gaja D., Zrównoważona
karta wyników jako sposób pomiaru efektywności zespołów w organizacji, Studia
Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2015, nr
230, s. 131.
Rys. 3. http://www.dinchemicals.com/o-nas/misja-wizja-wartosci/
[dostęp: 24.03.2024]
Brak komentarzy: