Czym jest Scrum?

  



Świat IT jako jeden z najbardziej rozwijających się, który pierwszy uznał, że tradycyjne techniki zarządzania niespecjalnie się sprawdzają, jeśli chodzi o dostarczanie produktu. W związku z tym na popularności zyskało podejście zwinne Agile, potem zaś odkryto, że w IT świetnie sprawdzi się metodyka określona jako Scrum. Skąd pochodzi nazwa Scrum i dlaczego jest ona tak bardzo popularna w świecie IT? 


To skąd w ogóle nazwa SCRUM?

 

Źródłem nazwy metody jest metafora, która porównuje projekt do meczu rugby. Pierwszy raz metodę zdefiniowano w roku 1986, natomiast dopiero w 1995 roku została ona oficjalnie zaprezentowana przez Ken’a Schwabera’a i Jeff’a Sutherland’a[1].


SCRUM jest to metoda produktowa, która powstała po to, aby sprawnie dostarczać produkty w branży IT. Wywodzi się z nurtu tzw. Metodyk zwinnych – Agile. Zwinnych, czyli takich, które w przeciwieństwie do metod klasycznych, oparte są na iteracyjnym podejściu.




Czym zatem jest podejście iteracyjne[2]?


Jest to takie podejście do realizacji całego projektu oraz jego zadań, które opiera się na stopniowym dostarczaniu niewielkich, gotowych fragmentów produktu, np.: oprogramowania, strony internetowej itp. Praca w iteracjach, tzw. Sprintach, jest ściśle powiązana z metodyką SCRUM, ponieważ, tak jak zostało wyżej wspomniane, metodyka SCRUM powstała po to, aby dostarczać produkty w sposób sprawny. SCRUM jest odpowiedzią na problemy, z którymi borykała się branża IT w związku z długim czasem dostarczania produktów lub całych systemów dla klienta. 


W podejściu klasycznym brakowało elastyczności w podejściu do tego typu projektów, co skutkowało dostarczaniem finalnego produktu, który był często niezgodny z oczekiwaniami klienta, niedziałający właściwie lub przez długi czas realizacji i braku możliwości konsultacji stawał się po prostu nieaktualny. Stąd pojawiły się metody zwinne, których zadaniem było zaradzić brakowi elastyczności w branży IT oraz usprawnić proces dostarczania produktów wraz ze zwiększeniem komunikacji z klientem.



Nad całością procesu czuwa Scrum Master, a na zakończenie Sprintu, Zespół Deweloperski przedstawia swoje dokonania Product Ownerowi i interesariuszom w czasie tzw. Sprint Review. Następnie Zespół Deweloperski weryfikuje swój sposób pracy oraz wprowadza ulepszenia w czasie retrospektywy, czyli Sprint Retrospective. Jest to spotkanie, dzięki któremu można określić co przyczyniło się do postępu prac, co zespołowi pomogło i chciałby dalej realizować, a co przeszkadzało i należy usprawnić.



Jak działa SCRUM?


Przede wszystkim należy wspomnieć, że w SCRUM występują 3 role projektowe[3]:

  • Product Owner (Właściciel produktu)
  • Zespół deweloperski
  • Scrum Master (tzw. Mistrz Młyna)


Nie ma tutaj typowej roli kierownika projektu, gdyż za znajomość tego CO należy robić i czego oczekuje klient odpowiada Product Owner. Jest to osoba, która posiada wszelkie informacje o produkcie, gdyż jest w stałym kontakcie z interesariuszami i klientem, a następnie przekazuje te informacje do Zespołu Deweloperskiego.


Zespół Deweloperski odpowiada za realizację zadań zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez PO. Jeśli występują jakieś wątpliwości względem tego, czego oczekuje klient, Zespół Deweloperski kontaktuje się z PO, aby ten uzgodnił z klientem JAK zespół powinien wykonać dane zadanie. Zatem Zespół Deweloperski odpowiada za sposób wykonania zadania.


Zadaniem Scrum Master natomiast jest czuwanie nad tym, aby przebieg prac był niczym niezakłócony i zgodny z zasadami Scruma i ustalonymi przez zespół. Scrum master jest rolą, dzięki której zaspół powinien mieć wszelkie narzędzia, których potrzebuje do realizacji zadań. Scrum master powinien także brać udział w tzw. Daily Meeting, aby czuwać nad tym czy zespół pracuje zgodnie z zasadami, czy czegoś nie potrzebuje lub czy są jakieś konflikty, które zakłócają pracę.



Dodatkowo w SCRUM możemy mówić o[4]:

 

Product Backlog, czyli liście wymagań zebranych od klienta, które następnie należy poddać priorytetyzacji i stworzyć Sprint Backlog.


Sprint Backlog to inaczej lista zadań, które powinny zostać zrealizowane w danym Sprincie, czyli interacji, która może trwać od 1 do 4 tygodni.


Chcąc stworzyć Sprint Backlog, organizowane jest spotkanie Sprint Planning Meeting, na którym ustala się cele i zadania na najbliższy Sprint.


Aby móc zapewnić jak najlepszą komunikację i przepływ zadań, codziennie powinny odbywać się Daily (Scrum). Są to spotkania, na których każdy członek Zespołu Deweloperskie relacjonuje czego dokonał oraz co zamierza robić danego dnia po to, aby można było na bieżąco monitorować postęp prac. Na spotkaniach należy także zgłaszać wszelkie opóźnienia lub problemy.

 

Scrum prawdopodobnie pozostanie wpływowy w domenie tworzenia oprogramowania i zarządzania projektami w dającej się przewidzieć przyszłości. Warto zauważyć, że Scrum odniósł sukces w promowaniu zasad Agile, wspieraniu współpracy i ulepszaniu praktyk opracowywania produktów. Tak długo, jak te cechy będą istotne i cenne dla organizacji, Scrum prawdopodobnie utrzyma swoją popularność.



Autorka: Katarzyna Dorociak


Przypisy:

[1] M. Kapusta: Zarządzanie projektami krok po kroku. Samo Sedno, Warszawa 2013, s. 27
[2] https://www.whitecom.com.pl/358/aktualnosci/92/Podejscieiteracyjnesposobemnatrudneprojekty (dostęp: 19.07.2023)
[3] https://agile247.pl/scrum/ (dostęp 19.07.2023)
[4] https://agile247.pl/scrum/ (dostęp 19.07.2023)


Bibliografia:

M. Kapusta: Zarządzanie projektami krok po kroku. Samo Sedno, Warszawa 2013

 
Źródła internetowe:

  • https://www.whitecom.com.pl/358/aktualnosci/92/Podejscieiteracyjnesposobemnatrudneprojekty
  • https://agile247.pl/scrum/
 

Spis rysunków:

Rys. 1. https://www.phoenix.edu/professional-development/blog/what-is-scrum/

Rys. 2. https://bulldogjob.pl/readme/agile-waterfall-a-moze-oba-jak-prowadzi-sie-projekty-it

Rys. 3. https://blog.bydrec.com/basic-scrum-framework-activities

Rys. 4. https://agile247.pl/scrum/


Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.